امام محمد باقر (ع) می فرمایند:
۞ کسی که غیر امین را امین و معتمد شمارد، حجّتی بر خدا ندارد.۞
شناسه خبر : 8076
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اخبار ویژه, انتخاب سردبیر, سیاسی, مذهبی, ویژه تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹ | 164 بازدید | ارسال توسط :
پیرو مصوبه شورای فرهنگ عمومی استهبان؛

۱۷ مرداد روز استهبان

به گزارش استهبان آنلاین، نمازجمعه این هفته (مورخ ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۳) به امامت حجه الاسلام و المسلمین ساجدی امام جمعه معزز استهبان برگزار گردید.
۱۷ مرداد روز استهبان

به گزارش استهبان آنلاین، نمازجمعه این هفته (مورخ ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۳) به امامت حجه الاسلام و المسلمین ساجدی امام جمعه معزز استهبان برگزار گردید.

 

بخشی از خطبه دوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر ساجدی امام جمعه محترم استهبان در خطبه دوم نمازجمعه ٢٧ مهر ماه ١۴٠٣ در خصوص ٧ مهر روز استهبان به شرح زیر می باشد؛

 

نکته اول که امروز عرض میکنم در مورد روز استهبان است.عزیزان شورای شهر اسبق هفت مهر راه به عنوان روز استهبان تعیین کرده بودند برخی از سال ها هم برنامه هایی به این مناسبت برگزار شده بود و برخی از سال ها هم به دلایلی برگزار نشده بود من همین جا تشکر می کنم که همین اصل یک روز را برای شهرستان قرار دادند کار مناسبی است و هم از برنامه هایی خوبی که عزیزان زحمت کشیدن و انجام شد.

 

چندی پیش در خطبه ها پیشنهاد شد که روز استهبان یک روزی قرار داده شود که نسبتی با فرهنگ دینی و شهر شهید پرور استهبان داشته باشد بعد از آن پیشنهاد بنده هم فکر نمی کردم بسیاری از عزیزان با تهیه و امضا طومار از مردم،خانواده شهدا و حضور در دفتر بنده پیدا کردند و در اماکن و زمانهای مختلف خواستار پیگیری این پیشنهاد شدند برای اینکه این کار با مطالعه پیش روند چون روز شهرستان بالاخره روز وحدت این شهرستان است وحدت هم همچنان باید حفظ شود سعی کردم در این چند ماهی که از این پیشنهاد می گذشت با دوستانی که ۷ مهر را تصویب کردند و موافق بودند و هم با دوستانی که موافق تغير این تاریخ بودند صحبت کردم.

 

موافقان هفت مهر آنطور که بنده فهمیدم انتخاب این روز را عمدتا به دو دلیل توضیح می دادند یک؛ انتهای فصل برداشت انجیر است و دوم اینکه این عدد، عدد مقدسی است.گاهی هم گفته می‌شد که ۷/۷ عدد رندی است.در برخی از شهرها معمولا به این صورت است که وقتی می‌خواهند محصولات شان را معرفی کنند معمولا آغاز فصل محصول را مورد توجه قرار میدهند مثلا روز میمند که ۸ اردیبهشت است و آغاز فصل گلابگیری است.

 

مقدس بودن عدد ۷ هم در جای خودش حرف درستی است، اما ربطی به صورت خاص به شهرستان استهبان ندارد بنظر رسید که انتخاب یک روز مناسبتر، معقول بنظر میرسد، اما در مورد اینکه چه روزی به جای ۷ مهر انتخاب شود قبلا عرض کردم پیشنهادی که بود به خاطر تشییع جنازه باشکوهی که از شهدای کربلای چهار با عکس های این بزرگواران انجام شده بود یک پیشنهادی بود که حالا برخی نکات درموردش گفته شد که شاید چون در زمستان است طبیعت استهبان به خوبی جلوه گری نکند. و در آخر مشورت شد با گروه های متفاوت به نظر رسید که ما باید دو ویژگی مهم شهرستان استهبان را در این زمینه لحاظ کنیم ویژگی مهم تر و در اولویت تر اینکه که تعداد شهدای ما در نسبت جمعيت مان افتخار کم نظیر شهر ما است جو مذهبی و جو شهید پرور شهرستان. بنابراین اگر این روز یک تناسبی با شهید و شهدا داشته باشد خیلی خوب می‌شود. و دوم انجیرستان های دیم که در ایران بلکه در جهان کم نظیر است که اخیر ثبت هم شده است. در مورد نکته اول ما نگاه کردیم با توجه به نقدی که دوستان در مورد زمستان داشتند، یکی از شهدای شاخص ما شاید تأثیرگذار ترین شهید در استهبان مرحوم شهید فقیهی بزرگوار هستند که در خدمت به استهبان و استهبانی ها واقعا موفق بوده است این بزرگ مرد.حرکت اجتماعی مثل صندوق قرض‌الحسنه ، ستاد دعای ندبه که در این ستاد کارهای خیر دیگر هم انجام می‌شود، کتابخانه ولیعصر است و بقیه برکاتی که آثارش هنوز در شهر از این بزرگ مرد بر جای هست،شاگردان ایشان هم جزو اسبقون در انقلاب خدمتگزاران به استهبان هستند. با توجه به پیشنهادی که یکی از دوستان دادند تاریخ شهادت این بزرگوار ۱۷ مرداد مصادف بود با آغاز فصل برداشت انجیر یعنی در این تاریخ ما می‌توانیم به هدف دوم مان که معرفی محصول این شهرستان هم هست برسیم. و هر دو مزیت استهبان را دارا بود بنابراین در شورای فرهنگ عمومی که محل قانونی تصمیم گیری برای روز شهرستان بود این پیشنهاد مطرح شد و با آرای بالا مصوب شد.

 

نکاتی که برخی از دوستان مطرح کردند و نمیتوان خیلی در خطبه صحبت کرد ولی چون به دنبال وحدت هستیم خیلی کوتاه توضیح می دهم. نامگذاری روزها بمناسبت شهادت شهدا امری نیست که ما در آن نوآوری کرده باشیم یک بحث رایجی است دوستان می‌گفتند که روز ترور که واژه ترور هم خیلی زیبا نیست مثل شهادت شهید فقیهی روز عزا است گاهی می فرمودند وهن به شهید است وهن به استهبان است. ببینید آیا۱۲ اردیبهشت روز شهادت آیت الله مطهری روز معلم است روز عزاداری معلمان که نیست روز گرامی داشت معلمان است نه وهن به آیت الله مطهری است نه وهن به معلمان است نه روز عزا گرفتن است نه روز عزا گرفتن است روز اکرام معلمان است.

شهادت شهید رجایی و شهید باهنر برای دولتمردان روز بزرگداشت آن ها است. روز شهادت شهید بهشتی برای مسولین قوه قضاییه همین طور است و بسیاری از موارد دیگر.

 

برای امسال هم رئیس محترم شورای شهر از من درخواست کردند که چون از قبل برای ۷ مهر زحمت کشیده بودند و برنامه ریزی کرده بودند به عنوان آخرین سال ۷ مهر برگزار شود و خواستن که حتی این مصوبه هم توسط بنده اعلام نشود و ما هم موافق کردیم و بنا به درخواست در برنامه هایی که امسال به عنوان آخرین سال در ۷ مهر برگزار شد شرکت کردیم.و انصافا برنامه های خوبی مخصوصا برخی ش مثل بزرگداشت ۲۰ استاد عزیز استهبانی برنامه خوبی بود و من همینجا تشکر می کنم.

نکته آخر در این زمینه اینکه همانطور ما همکاری کردیم انتظارمان از این به بعد از همه دوستداران استهبان و عزیزان شوراها که در آینده خدمت شان هستیم این است که انشاالله طبق مصوبه قانونی برنامه های روز استهبان از این به بعد با همدلی و وحدت در ۱۷ مرداد ماه برگزار شود و مهم این است که بتوانیم امروز مشکلی از مشکلات مردم استهبان حل کنیم و این دیار عزیز را ان شا الله به ایران و جهان معرفی کنیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.