امام محمد باقر (ع) می فرمایند:
۞ کسی که غیر امین را امین و معتمد شمارد، حجّتی بر خدا ندارد.۞
شناسه خبر : 7458
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اخبار ویژه, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱ | 157 بازدید | ارسال توسط :

یادداشت دکتر مائده مطوس رئیس دانشکده پیراپزشکی به مناسبت روز پزشک

متن یادداشت دکتر مائده مطوس به مناسبت یکم شهریور ماه روز پزشک بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم یکم شهریور ماه زادروز پزشک دانشمند و نامدار ایرانی”حکیم ابوعلی سینا” و “روز پزشک” را به همکاران عزیز، انسان دوست و دانشمندم در شهرستان استهبان تبریک و تهنیت عرض می نمایم
یادداشت دکتر مائده مطوس رئیس دانشکده پیراپزشکی به مناسبت روز پزشک

متن یادداشت دکتر مائده مطوس به مناسبت یکم شهریور ماه روز پزشک

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

یکم شهریور ماه زادروز پزشک دانشمند و نامدار ایرانی”حکیم ابوعلی سینا” و “روز پزشک” را به همکاران عزیز، انسان دوست و دانشمندم در شهرستان استهبان تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

 

حکیم فرزانه ای که همچنان الگوئی ارزنده از جامع نگری علمی و اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی یک پزشک در ایران و طب مدرن است.

 

از خودگذشتگی و شهادت صدها تن از همکاران ما در دفاع از سلامت بیماران و آحاد مردم در بحران های مختلف جنگ تحمیلی، همه گیری کرونا و بسیاری موارد دیگر، نمونه ای از ایفای این مسئولیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه پزشکی ایران است.

 

مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام پزشکان فرموند” من افتخار میکنم که ایران عزیز ما از لحاظ سطح پزشکی و توانایی های پزشکی در سطحی قرار دارد که جای آن دارد که ملت ما به وجود این پزشکان افتخار کند و ما الحمدلله این ثروت عظیم را در اختیار داریم.

ثروت عظیم نیروی انسانی در یکی از اساسی ترین و حیاتی ترین بخش هایی که برای زندگی یک انسان و یک جامعه مهم است و آن بخش سلامت و بهداشت می باشد. من می بینم که اینها چقدر احساس تکلیف و وظیفه دارند و چقدر دانشمندند”.

 

سرعت و شتاب تحولات علوم و فناوری های پزشکی، جایگاه اجتماعی و مسئولیت های جدید پزشکان، محوریت انسان سالم در توسعه کشورها، گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع و جهانی شدن اقتصاد و تجارت و خدمات تخصصی، داشتن اطلاعات و آگاهی کافی بر پایه پژوهش و شناخت علمی و به دست آوردن شواهد متقن نسبت به شرایط نوین اجتماعی و جهانی را برای پزشکان ضروری می نماید.

 

همچنین برخورداری از احساس مسئولیت در برابر انسان بیمار، پیشگیری و درمان بیماری، حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت عمومی از مسئولیت های حرفه ای و توأمان اخلاقی، علمی و اجتماعی پزشک به عنوان یک “دانشمند مسئول” است.

به عبارت دیگر هیچ گونه تعارضی بین نقش های چندگانه “پزشک به عنوان درمانگر”، “پزشک به عنوان آموزش دهنده”، “پزشک به عنوان مدافع سلامتی و حقوق بیمار”، ” پزشک به عنوان مسئول در ارتباط با بهداشت عمومی”، ” پزشک به عنوان هنرمندی تسلی بخش و آرامش دهنده” و بالاخره “پزشک به عنوان دانشمند مسئول” نمی توان قائل شد.

 

قرار گرفتن پزشک در جایگاه دانشمند مسئول، نقشی اکتسابی است که به دنبال احساس مسئولیت و برخورد متعهدانه پزشکان فرهیخته و متعهد در مواجهه با مسائل و معضلات اساسی جامعه ما به منصه ظهور رسیده است.

مهم ترین شاخص های تحقق این نقش و جایگاه در جامعه را از سوی پزشکان عالم و عامل می توان در موارد زیر بر شمرد :

 

۱. مقبولیت و مرجعیت در افکار عمومی

 

۲. حضور مؤثر و بارز در عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

 

۳. روزآمدی علمی و مهارت بالا در غالب استانداردهای جهانی

 

به این سبب باید زمینه های علمی، اجتماعی و فرهنگی نقش آفرینی “پزشک” به عنوان “دانشمند مسئول” را بیش از پیش پاس داشت و با بهره گیری از میراث کهن ایرانی و اسلامی و رهیافت های نوین جهانی، گستره وجودی آنان را در جامعه از آنچه هست بیشتر کرد.

 

امروزه به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور برجسته و بی بدلیل پزشکان زن در بالاترین سطوح علمی و توانمندی در جامعه پزشکی ایران می باشیم که این مهم مایه مباهات و افتخار برای ایران اسلامی می باشد.

 

در هزاره قبل با پیدایی و ماندگاری الگوهایی چون حکیم ابوعلی سینا با پژوهشگری و گستردگی دانش آنان در حوزه های طب، فلسفه، سیاست، علم و ادب، حکمت ها و آثار فراوان داشته ایم، به سروده خود او :

 

“دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت

 

یک موی ندانست ولی موی شکافت

 

اندر دل من هزارخورشید بتافت

 

آخربه کمال ذره‌ای راه نیافت”

 

و امروز هم گستردگی و انگیزه مندی پزشکان دانشمند، درد آشنا و مسئول در قبال انسان و جامعه نیازمند، از ضرورت و اهمیتی دوچندان برخوردار شده است.

 

مراقبت از دردمند، نیاز به مهارت فنی، دانش و اطلاعات علمی و درک انسانی دارد و اوست که با بهره گیری از شجاعت، تواضع و عقلانیت خود، خدمتی منحصر بفرد را برای همنوعانش فراهم می کند و عمارتی ماندگار از صفات ممتاز در درون خود بر پا می سازد!

 

ای آرامش بخشان روح و جان و تن، روزتان گرامی باد!

 

دکتر مائده مُطَوَّس

رئیس دانشکده پیراپزشکی استهبان

تابستان ۱۴۰۳

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.