امام محمد باقر (ع) می فرمایند:
۞ کسی که غیر امین را امین و معتمد شمارد، حجّتی بر خدا ندارد.۞
شناسه خبر : 4128
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اخبار ویژه, فرهنگی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۱ | 199 بازدید | ارسال توسط :
یادداشت؛

به بهانه سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش استهبان آنلاین، محمد جواد اسلامی نویسنده کتاب استهبان در دفاع مقدس و از فرماندهان اسبق ناحیه مقاومت بسیج سپاه استهبان به مناسبت دوم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سپاه متنی را نگارش نمود.
به بهانه سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش استهبان آنلاین، محمد جواد اسلامی نویسنده کتاب استهبان در دفاع مقدس و از فرماندهان اسبق ناحیه مقاومت بسیج سپاه استهبان به مناسبت دوم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سپاه متنی را نگارش نمود.

 

بسم الله الرحمن الرحیم
سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پیروزی بزرگ عملیات وعده صادق را خدمت تمامی پاسداران جان برکف و امام پاسداران حضرت امام خامنه ای و مردم ولایتمدار تبریک عرض می کنم.
تشکیل سپاه پاسداران در واقع از انفاس قدسی حضرت امام بود که با نفس مسیحایی خود فرمان تشکیل سپاه را داد. امام با تشکیل سپاه، نیروی مسلحی را ایجاد کردند که مبتنی بر مکتب، انگیزه الهی و مدافع ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی بود. چنان که سپاه پس از گذشت بیش از چهار دهه همچنان یک ارتش مکتبی در سطح جهان امروز نیرویی قوی، باانگیزه و با ایمان است. همان طور که امام راحل عظیم الشأن فرمودند اگر سپاه نبود مملکت هم نبود. سپاه در حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمت رسانی، مبارزه با جریانات نفاق، جنگ تحمیلی و مبارزه با دشمنانی که برای نابودی کشور و از بین بردن جمهوری اسلامی تلاش داشتند نقش بی بدیلی ایفا نمود و خوش درخشید.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از ویژگی های مهم آن، از مردم و در بین مردم بودن می باشد، با سازوکار قانونی در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ تاسیس شد. (گرچه قبلاً هم بود اما به طور رسمی در دوم اردیبهشت ماه کار خود را شروع کرد)
اما سپاه در شهرستان استهبان، اولین سپاهی بود که در استان فارس تاسیس شد، حتی به قولی قبل از سپاه مرکز استان فارس. که این اهمیت و نقش پاسداران و فرماندهان آن روز سپاه را می رساند. حدود دو ماه بعد از تشکیل سپاه مرکزی تهران، شورای فرماندهی سپاه استهبان به فرماندهی سردار سرافراز حاج سیدجلیل مرشدی با ابلاغ مرکز شکل گرفت و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.
فعالیت ها و اقدامات سپاه استهبان از بدو تاسیس تاکنون و در عرصه های مختلف بسیار زیاد است که در این مقال نمی گنجد. لذا برای ادای دینی هرچند کوتاه چند مورد را تیتروار عرض می کنم.
در یک سال اول تشکیل سپاه حداکثر تعداد پاسداران به ۲۵ نفر نمی رسید اما همین تعداد اندک موفق به انجام خدمات گسترده ای شدند، از قبیل:
در تابستان ۵۸ اولین گروه به کردستان اعزام شدند و تا شروع جنگ تحمیلی چند اعزام دیگر به کردستان برای مقابله با احزاب ضد انقلاب داشتیم. هم زمان با شروع دفاع مقدس اولین گروه از پاسداران عازم جبهه های جنوب شدند. همزمان با اعزام نیرو به مناطق جنگی، گروهی در مقابله با اشرار مسلح که امنیت مردم را خدشه دار کرده بودند، می جنگیدند و موفق شدند چند گروه سارق مسلح در شرق فارس را منهدم نمایند. این در حالی است که سپاه از خدمت رسانی به مردم غافل نمانده و نیازهای اولیه مردم را نظارت، کنترل و بعضاً توزیع می نمود.
یکی از وظایف مهم و رسالت مؤثر سپاه که همزمان با سایر مأموریت ها انجام می شد، فعالیت های فرهنگی و تبلیغی بود. میتوان ادعا کرد که در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها نهاد فرهنگی، سپاه بود که مسئولیت امور فرهنگی جبهه‌های جنگ، تشییع شهدا، انجام مراسم و مناسبت های مذهبی و ملی و… برعهده تبلیغات سپاه پاسداران بود. در واقع سپاه یکه تاز و میدان دار عرصه‌های، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود. در آگاهسازی مردم از شخصیت‌ها و مسئولان مملکت، دعوت می نمود. در انتخابات و برقراری امنیت آن از موضوعاتی است که سپاه نقش عمده و اساسی در آنها داشته و هم اکنون نیاز برعهده دارد.
نکته مهمی که حائز اهمیت است اینکه سپاه برای نقش مردم در پاسداری از انقلاب بسیار ارزش قائل است. سپاه با سازماندهی بسیجیان، دفاع از انقلاب را مردمی کرد و امنیت پایدار را به وسیله مردم ایجاد نمود. امروزه در کارهای مهم جامعه نقش بی بدیل بسیج را می‌توان به خوبی در جامعه مشاهده نمود. سپاه در دفاع مقدس، خدمتگزاری، امور فرهنگی حرف برای گفتن دارد نه تنها در سطح کشور که در سطح منطقه و جهان. حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق، فاطمیون و زینبیون افغانستان و پاکستان و … همه الگو گرفته از بسیج هستند و از تجارب این نهاد مقدس در مقاومت علیه استکبار بهره می برند. این موارد نمونه‌هایی از صدور بسیج به سایر اقصی نقاط جهان است. همان گونه که امام عزیز فرمودند، بسیجیان جهان اسلام پرچم لا اله الا الله را بر ویرانه های کفر و نفاق به اهتزار در خواهند آورد. انشاءالله
در پایان لازم است بر این نکته تأکید نمایم که تا پایان دفاع مقدس، تعداد پاسداران شهرستان، به ۲۰۰ نفر هم نمی رسید که از این تعداد ۵۰ نفر از پاسداران در جریانات مختلف به شهادت رسیدند، یعنی بیش از یک چهارم افرادی که لباس سبز و مقدس پاسداری پوشیدند، به فیض شهادت نائل آمدند. به روح تابناک همه شهدا مخصوصاً شهدای پاسدار و بنیانگذار سپاه، حضرت امام خمینی رحمه الله علیه سلام و صلوات می فرستیم و برای مقام معظم رهبری صحت، سلامت و طول عمر از خدای بزرگ مسئلت می نماییم.
والسلام علیکم و رحمه الله

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.