امام محمد باقر (ع) می فرمایند:
۞ کسی که غیر امین را امین و معتمد شمارد، حجّتی بر خدا ندارد.۞
شناسه خبر : 2976
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اقتصادی, انتخاب سردبیر, مصاحبه تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷ | 484 بازدید | ارسال توسط :
در گفتگو با رئیس صندوق قرض الحسنه مهدیه؛

درخواستمان از همشهریان این است که منابع مالی در این صندوق فراهم کنند تا بتوانیم بیشتر گره گشایی کنیم

به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری ،استهبان آنلاین با احمد عدالت رئیس صندوق قرض‌الحسنه مهدیه در استهبان مصاحبه ای انجام داد. بانک مهدیه چه زمانی و به چه صورت شروع به کار کرد؟به طور کلی افتتاح صندوق قرض الحسنه مهدیه استهبان به همت شهید بزرگوار حجت الاسلام فقیهی در سال ۱۳۵۷ زمینه اش فراهم شد و ۴ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح گردید.
درخواستمان از همشهریان این است که منابع مالی در این صندوق فراهم کنند تا بتوانیم بیشتر گره گشایی کنیم

به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری ،استهبان آنلاین با احمد عدالت رئیس صندوق قرض‌الحسنه مهدیه در استهبان مصاحبه ای انجام داد.

صندوق مهدیه چه زمانی و به چه صورت شروع به کار کرد؟به طور کلی افتتاح صندوق قرض الحسنه مهدیه استهبان به همت شهید بزرگوار حجت الاسلام فقیهی در سال ۱۳۵۷ زمینه اش فراهم شد و ۴ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح گردید

افرادی که در دوران شهید فقیهی همراه ایشان بودند سپرده اولیه بانک قرض‌الحسنه مهدیه را به مبلغ ۳۶ هزار تومان به صورت امانی در اختیار بانک گذاشتند.

آقای قدمیاری، آقای سید ابوالفتح معزی، آقای گنجی آزاد، برادران عدالت، آقای حاجی پیشوایی، آقای علی اکبر شاکری، آقای محمد معمارپور، آقای حاج سقایی، آقایان ذبیحی افرادی بودند که در آن زمان مبلغی به صورت امانی در اختیار بانک قرار دادند و بعد هم به صندوق بخشیدند. از بین این افراد هر کدام که در قید حیات هستند هنوز هم عضو هیئت امنا بانک هستند.

این صندوق با سرمایه ۳۶ هزار تومان این افراد در زمان شهید فقیهی شروع به کار کرد و الان با سرمایه ی ۵۰۰ میلیون تومان در خدمت مردم است.

مکان این صندوق چند جا بوده است، ابتدا در خیابان امامزاده در محل کوچکی بود. البته در آن زمان فعالیت بانک به این گستردگی نبود. تا اینکه در سال ۱۳۶۲ به همت شهید فقیهی در کنار ساختمان مقدس مهدیه برای صندوق محلی در نظر گرفتیم و به همت شهید فقیهی و دوستان ساختمان ساخته شد و در آنجا تا سال ۷۴ مستقر شدیم.

بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم آن مکان کفاف صندوق را نمی‌دهد و اقدام کردیم به خرید زمینی در محل فعلی که صندوق قرض الحسنه مهدیه از سال ۷۴ در این مکان مستقر شد و باز بنا به نیازی که پیش بینی می شد و لازم بود مجددا توسعه دادیم و الان در وضعیت فعلی این بانک مشغول به کار است.

 

صندوق  قرض الحسنه مهدیه در چه زمینه هایی وام به مردم پرداخت می کنید؟ما در زمینه های ازدواج، درمانی، کمک هزینه هایی برای تعمیر ساختمان، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ای برای احداث شغل پرداخت می‌شود. افراد مراجعه می کنند و ثبت نام می کنند و وام پس از تشکیل پرونده پرداخت می‌شود.

در همین سال جاری یعنی سال ۱۴۰۲، ما ۹ هزار و ۹۶۰ فقره وام پرداخت کردیم.(یعنی ۴۰ وام دیگر تا ۱۰ هزار وام باقی مانده بود) به مبلغ ۸۲ میلیارد تومان البته خرده هم دارد که به صورت گرد عرض کردم.

 

منابع مالی صندوق قرض الحسنه مهدیه استهبان از کجا تامین میشود؟

منابع ما مردمی است و از هیچ ارگان و دولتی کمکی به ما نمی‌شود. دولت ها در نزد صندوق حساب دارند ولی بودجه و اعتبار دولتی که برای صندوق باشد اصلا وجود ندارد.

وام های پرداختی به مردم در این صندوق از پس اندازهایی که مردم اینجا باز می کنند انجام می شود‌‌. در حقیقت ما یک واسطه بین مردم هستیم که مردم پول های خود را به صورت قرض الحسنه به دیگر مردم قرض میدهند.

اینجا کاملا قرض الحسنه است یعنی هر چه مردم اینجا بیشتر حساب داشته باشند هرچی منابع مالی ما بالاتر باشد پرداخت وام هایمان نیز افزایش خواهد یافت.

همین امسال نسبت به سال گذشته و نسبت به سال های قبل تر مبلغ پرداخت وام هایمان خیلی بیشتر بوده است.

سال گذشته یعنی ۱۴۰۱ مبلغ ۷۱ میلیارد تومان وام دادیم ولی امسال با توجه به اینکه منابع مالی بیشتر شده بود یعنی مردم مبالغ بیشتری در این بانک پس انداز کرده بودند این مبلغ بیشتر شد‌.

این نکته باید عرض کنم خدمتتان که چون منابع مالی ما مردمی تامین می‌شود هر چه مردم موجودی بیشتری اینجا داشته باشند. موجودی این بانک بیشتر خواهد شد و ما بیشتر می توانیم به رفع مشکلات مردم بپردازیم و با توجه به این که ساز کار بانک مهدیه در وهله ی اول منحصر به فرد است (البته یک صندوق دیگر هم به نام بعثت ساباط در استهبان است)

همه مراجعات مردمی جهت دریافت وام قرض الحسنه در این جا انجام میشود همین الان که آخر سال است ما حدودا دو میلیارد تومان پرونده آماده پرداخت داریم که به بعد از عید موکل شده است‌‌.

 

بنابراین هرچه مردم پس انداز داشته بیشتری در این بانک داشته باشند ما هم بیشتر می توانیم وام پرداخت کنیم و از طرفی با توجه به اینکه وضعیت معیشتی مردم سخت است و واقعا گرفتار هستند و تعداد متقاضیان وام زیاد است.

در این مدت چهل و پنج سال سابقه ی فعالیت صندوق می بینیم که مردم واقعا نیازمند هستند و حتی گاهی اوقات وام خیلی کم که شاید در نظر نیاد مثلا وام یک میلیون تومانی نیاز دارند الان میبنید که با یک میلیون تومان هیچ گره ای باز نمیشود ولی ما مراجعانی داشتیم که نیازمند همین مقدار کم هستند.

از همشهریان عزیزم و کل شهرستان استهبان چه ساکنین شهر و یا روستا درخواست میکنم به علت اینکه پرداخت وام در اینجا به همه ی افراد شهری و روستایی انجام میشود و افراد ساکن روستاها هم به اینجا مراجعه می کنند و وام دریافت می کنند بنابراین از همه ی ساکنان شهرستان استهبان الخصوص روستاییان درخواست داریم منابع نقد خود در این بانک به صورت قرض الحسنه به امانت بگذارند تا همانگونه که به روستاییان شریف وام پرداخت می‌شود منابع مالی نیز توسط افراد متمکن روستایی در این بانک تامین شود.

بنابراین ما درخواستمون از همون روستایی ها این است که منابعشون اینجا فراهم کنند تا بتوانیم بیشتر گره گشایی کنیم

اگر در این بانک مبلغی به عنوان سپرده گذاشته شود به آن سود تعلق میگرد؟ خیر،چون اینجا به صورت کاملا قرض‌الحسنه و سود وام ها هم به صورت قرض الحسنه است سودی به سپرده ها تعلق نمی‌نمیگیرد. وام های صندوق مهدیه ۳ درصد است با اینکه بانک های قرض الحسنه تا ۴ درصد هم مجاز هستند ولی ما ۳ درصد میگریم بعضی اوقات بررسی می‌کنیم و متوجه می‌شویم اگر تا پایان سال ۳ درصد سود بگیریم تا پایان سال اضاف می آوریم بنابراین سود را کمتر میکنیم و این امر در سنوات گذشته اتفاق افتاده است که در شهریور ماه بررسی کردیم و متوجه شدیم تا پایان سال اضاف خواهیم آورد بنابراین درصد سود را از ۳ درصد کمتر کردیم.

مردم اگر سپرده در این صندوق داشته باشند و بخواهند برداشت کنند چه مدت طول میکشد؟ برای این کار امکاناتی فراهم کردیم سایت صندوق ، نرم افزار، خودپردازی که در بیرون صندوق نصب است ولی به شبکه شتاب وصل نیست ولی مشتریانی که اینجا حساب دارند می توانند از طریق همین خود پرداز هم پول دریافت کنند و هم اقساط شان را پرداخت کنند، انتقال وجه انجام دهند. بنابراین مشتریانمان قرض الحسنه مهدیه می توانند هر زمانی که خواستند به حسابشان دسترسی داشته باشند و معمولا طولانی ترین زمانی که مبلغ برداشتی مشتری به حسابش واریز شود ۴۸ ساعت می باشد.

این ۳ درصد کارمزد در چه زمینه های صرف می‌شود؟هزینه های ما شامل حقوق کارمندان که معمولا شصت و پنج درصد هزینه های ما است، آب، برق، تلفن، گاز و پشتیبانی نرم افزار که همین امسال صد میلیون تومان پشتیبانی نرم افزار پرداخت کرده ایم و هزینه های جاری که ممکن است پیش بیاید از تعمیر، سیستم ها تا‌‌‌‌ …

 

صحبت آخر؛

ما درخواستمان از همه ی مردم شهرستان استهبان این است که سپرده هایشان را در صندوق قرض‌الحسنه مهدیه بگذارند تا بتوانیم بیشتر از کار مردم گره گشایی کنیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.